Dat meldt zakensite Fortune
op basis van anonieme bronnen.
Youtube is een van de populairste manieren om muziek te luisteren op internet.
Google wil inspelen op die immense populariteit om de nieuwe betaaldienst
aan de man te kunnen brengen. Tegen een nog onbekend maandtarief kan de
gebruiker muziekvideo’s bekijken. Met een betaalde dienst wil het bedrijf de
concurrentie met Spotify aan gaan.
Voornaamste inkomstenbron: advertenties
Youtube heeft tot op heden nooit kosten gerekend voor het bekijken van
video’s. De inkomsten komen voornamelijk uit de verkoop van advertenties op
de website en reclamefilmpjes voorafgaand aan een video. In ruil voor een
deel van deze opbrengst stellen de grootste platenmaatschappijen en
uitgevers hun muziek beschikbaar via Vevo, het kanaal voor videoclips van
Youtube.
Een abonnementsvorm zou een nieuwe manier zijn om geld te verdienen aan de
filmpjes op Youtube. Google kocht de videosite in 2006 voor 1,65 miljard
dollar.
Analist Mark Mahaney van RBC Capital Markets schat dat Youtube vorig jaar een
omzet draaide van 4 miljard dollar, zo’n 1,5 miljard meer dan in 2011. Voor
2013 verwacht Mahaney een omzet van 5 miljard dollar. Ongeveer de helft van
die opbrengst gaat naar de makers van de video’s, die delen in de
advertentie-inkomsten.
Google Music
Google beschikt zelf al over een muziekdienst. Via Google Music kun je muziek
uploaden op de computers van Google en die vervolgens afspelen op elk
willekeurig apparaat via internet. Google Music is nog niet beschikbaar in
Nederland.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl